Architektura ActiveService

Podstawowym założeniem architektury ActiveService jest możliwość wykrycia i usunięcia problemu, zanim spowoduje on przestój systemu – to samo dotyczy zresztą i innych aspektów systemów ftServer. Ułatwienia dla serwisu, jakie oferuje ta architektura, nie mają sobie równych wśród innych serwerów, a to dzięki połączeniu takich funkcji, jak automatyczne wykrywanie błędów, automatyczna izolacja błędów, zdalna komunikacja z serwisem i wymiana elementów w trybie online.

Podstawą architektury ActiveService jest konstrukcja sprzętu i jego zautomatyzowane funkcje ActiveService Access. Następnie architektura jest rozszerzana na globalną sieć ActiveService Network oraz internetowe narzędzie do zarządzania ActiveService Manager.

Rysunek 3 Architektura ActiveService


Wbudowane ułatwienia dla serwisu
W przykładowym scenariuszu rozwiązywania problemu (rysunek 4) pokazano, jak wbudowane ułatwienia dla serwisu chronią systemy ftServer przed przestojami.

Krótko mówiąc, systemy ftServer są wyposażone w funkcje, które same realizują działania pierwszego poziomu obsługi klienta. Na serwerze jest uruchomione w tle oprogramowanie serwisowe , które bezustannie monitoruje, diagnozuje i referuje zdarzenia systemowe, precyzyjnie izolując błędy do poziomu elementu.  W przypadku  awarii lub błędu sprzętu system ftServer automatycznie izoluje ten element i kontynuuje działanie z wykorzystaniem drugiego,  zreplikowanego komponentu. Inaczej niż w klastrze, przełączanie awaryjne jest natychmiastowe, a użytkownicy nie odczuwają żadnego pogorszenia wydajności.

Rysunek 4, Scenariusz rozwiązania problemu


Serwer automatycznie referuje każdy problem do centrum pomocy technicznej firmy Stratus (CAC) za pośrednictwem bezpiecznego połączenia telefonicznego. Globalna sieć ActiveService Network to ogólnoświatowa infrastruktura, która umożliwia zdalny dostęp do każdego systemu u klienta. Upoważnieni inżynierowie serwisu mogą zdalnie analizować dowolny problem o dowolnej porze przez cały rok, bez konieczności dojazdu do klienta. W praktyce inżynierowie serwisu Stratus w 95% przypadków są w stanie rozwiązać problemy w trybie zdalnym.

W sytuacjach wymagających wymiany elementu system ftServer automatycznie zamawia część zamienną wymienianą bez wyłączania systemu. Do większości miejsc części docierają już w następnym dniu roboczym. Większość elementów systemu  ftServer to jednostki wymieniane przez klienta ( Customer Replaceable Units – CRU), każdy użytkownik może więc z łatwością zainstalować nową część, nie korzystając z bezpośredniej pomocy inżyniera serwisu.

System ftServer automatycznie włącza zainstalowany element i synchronizuje go z jego odpowiednikiem do działania w trybie Lockstep. Przez cały ten czas system i aplikacja normalnie pracują.

Karta Virtual Technician Module
Pozapasmowe (out of band) funkcje zarządzania są w systemie realizowane przez kartę PCI VTM (Virtual Technician Module). Umożliwiaja ona zdalne komunikowanie się między siecią Stratus ActiveService Network a systemem klienta niezależnie od stanu tego systemu. Dzięki karcie VTM personel obsługi lub serwisu może zdalnie włączać i wyłączać system, resetować go i restartować, a także zarządzać komunikacją przychodzącą  i wychodzącą przez sieć ActiveService Network. Niezawodność tego rozwiązania wynika także z tego, że karty są samodzielnymi komputerami wykorzystującymi niezależne połączenia zasilania i sieciowe.

Sieć ActiveService Network
Infrastruktura ciągłego serwisu firmy Stratus, podobnie zresztą jak systemy, które obsługuje, powstała przede wszystkim pod kątem zagwarantowania maksymalnej dostępności aplikacji o znaczeniu krytycznym.

W każdym systemie Stratus jest wbudowana sieć ActiveService Network gwarantująca bezpieczne stałe połączenie dowolnego serwera ftServer z ekspertami technicznymi firmy Stratus i rozsianymi na całym świecie centrami pomocy technicznej ( Customer Assistance Center – CAC). Sieć ActiveService Network umożliwia całodobowe monitorowanie systemów w trybie online oraz zdalne rozwiązywanie problemów niezależnie od miejsca instalacji urządzenia. W praktyce eliminuje więc wszelkie opóźnienia i koszty związane z dojazdem serwisu.

Autoryzowani inżynierowie serwisu mogą za pomocą sieci ActiveService Network zdalnie uzyskiwać dostęp do systemów ftServer klientów, a także badać i konfigurować je. Sieć ta pozwala na korzystanie z takich narzędzi do zarządzania serwisem, jak zdalne resetowanie, zdalna konsola, przechwytywanie i przechowywanie informacji oraz zabezpieczenia.

Technologie diagnostyczne i analityczne umożliwiają określenie przyczyny zdarzenia przez sieć ActiveService Network, a także pobranie dzienników błędów oraz zrzutów systemu. Inżynierowie serwisu mogą także za pośrednictwem sieci instalować programy korygujące, procedury diagnostyczne oraz poprawki.

ActiveService Manager
Uzupełnieniem sieci ActiveService Network jest ActiveService Manager.  To internetowe narzędzie pomaga zarządzać online zgłoszeniami serwisowymi dotyczącymi systemów ftServer. Narzędzie to zostało zaprojektowane z myślą o ciągłej interakcji w czasie rzeczywistym z centrami CAC i umożliwia przeglądanie zgłoszeń problemów automatycznie wygenerowanych przez system ftServer, jak również tworzenie i aktualizowanie zgłoszeń serwisowych, które są natychmiast kierowane do odpowiedniego zespołu pomocy technicznej firmy Stratus. W rozwiązaniu ActiveService Manager można też sprawdzić całą historię wypadków sprzętu Stratus w przedsiębiorstwie.

Podsumowanie
Seria ftServer to praktyczny i niedrogi sposób, aby osiągnąć maksymalny poziom dostępności w środowisku Windows, Linux oraz WMware. Serwery ftServer są wyposażone w funkcje Continuous Processing, na które składa się technologia Lockstep, oprogramowanie Failsafe oraz architektura ActiveService. Wszystkie te elementy współdziałają ze sobą aby eliminować wszelkie problemy techniczne, zanim doprowadzą one do przestoju. Każdy aspekt działania systemu ftServer został zaprojektowany tak, aby w maksymalnym stopniu zapobiec niezaplanowanemu przestojowi, a nie tylko pozwolić na szybkie odtworzenie, co zapewniają klastry o dużej dostępności i zwykłe „niezawodne“ serwery.

Funkcje Continuous Processing działają przeźroczyście i automatycznie, użytkownicy mogą więc korzystać z odpornych na awarie serwerów z systemem operacyjnym Windows, Linux oraz WMware bez dodatkowych nakładów pracy, programowania czy przeprowadzania testów.

 Łatwość obsługi w połączeniu z funkcjami zdalnego zarządzania i serwisu  udostępnianymi przez firmę Stratus oznacza, że monitorowanie systemów ftServer i zarządzanie nimi jest tanie i proste. Za pośrednictwem pracującej bez przerwy infrastruktury serwisu firmy Stratus dostępne są kompleksowe usługi pomocy technicznej online, śledzenia zdarzeń przez Internet oraz współpracy z wieloma dostawcami. Każda z tych usług służy zapewnieniu maksymalnego  czasu pracy bez przestojów i efektywnego rozwiązywania problemów. Dodatkową zaletą – która może być zarazem najważniejsza dla kierowników odpowiedzialnych za wyniki finansowe firmy – jest fakt, że funkcje Stratus Continuous Processing oferują wymierne korzyści finansowe w porównaniu z rozwiązaniami konkurencyjnymi. Ograniczają one koszty związane ze skomplikowanym wdrażaniem, nieplanowanymi przestojami i bieżącą pomocą techniczną.